Nettbutikk

Dette blogginnlegget er en vurdering av nettbutikken til Nike.com. Vurdering blir gjort i henhold til 10 ulike kriterier som INEVO har satt sammen for å best mulig gjennomføre en slik vurdering.

1 – Første inntrykk

Nettsiden er oversiktlig. Det er enkelt å se at jeg har kommet frem til Nike sin nettbutikk grunnet hyppig eksponering av sin egen logo. Videre er det også enkelt å forstå hvordan jeg kan navigere meg gjennom nettsiden for å finne ulike produkter jeg eventuelt er ute etter. Til slutt er det enkelt å forstå at Nike bruker denne plattformen for å promotere å selge sine produkter. Nettsiden er altså appellerende, enkel å benytte samtidig som informasjon kommer tydelig frem. Første inntrykket er altså godt.

2 – Synlighet

I forhold til at nettbutikken kun er varemerkets navn med dot com anses den som enkel å finne dersom en kunde ønsker å finne Nike sin nettbutikk på eget initiativ. I forhold til search engine optimizing og search engine marketing kommer siden raskt opp ved å gjøre en Google søk av «Nike». Etter å ha besøkt siden, lukket den for så å google søke ordet «sneakers» er Nike.com den førse siden som kommer opp. Her ser vi altså at dere Cookies fungerer som tiltenkt og de øker synligheten sin.

3 – Brukervennlighet

Brukervennligheten anses også som god. Deres produkter er oversiktlig kategorisert, noe som gjør det enkelt å finne de produkter man leter etter. Nettsiden har også en egen søkemotor hvor man kan gjennomføre direkte søk på enkelte produkter. Nettsiden fungerer også godt på mobiltelefon. Noe som kan forbedres her er at forbrukere som søker etter produkter på nett ikke alltid skriver ordet korrekt. Dersom jeg søker på «football» i den engelske versjonen av siden finner jeg frem til flere produkter relatert til søkeordet. Dersom jeg skriver «fotball» kommer det ikke opp et eneste produkt som er relatert til sporten. Dette anses å være noe Nike enkelt kunne fikset på for å øke brukervennligheten.

4 – Kjøpsprosess

Kjøpsprosessen anses å være enkel og relativt standardisert sammenlignet med hvordan betalingsprosessen fungerer i andre nettbutikker. Noe som kunne forbedret kjøpsprosessen er å tilby flere betalingsløsninger. Det å integrere betalingsløsninger som Vipps eller kredittbetaling gjennom en tredjepart kan være med på å øke salget på nettsiden.

5 – Hastighet/teknologi

Nettsiden responderer raskt på søk og klikk. Bildene av produktene de selger har dog en tendens til å bruke lengre tid å laste inn. Jeg merket ikke noen irritasjon i forhold til at nettsiden er treg, men Google sine PageSpeed Insights mener at nettsiden er relativt treg og får vurdering «ikke bestått».

6 – Kundetilfredshet

Det er fullt mulig å vurdere ulike produkter på nettsiden fra 1 – 5 stjerner. Det er også mulig å legge igjen en kommentar. De kommentarene jeg finner er dog bare positive, noe som kan tyde på at de er selektive i forhold til hvilke kommentarer som blir publisert på nettsiden. Det ser ikke ut til at Nike svarer på noen av kommentarene som kundene legger igjen på nettsiden.

7 – Trygghet

Nike tilbyr en «30 day trial option» hvor kundene har mulighet til å kjøpe varer for så å returnere dem dersom de ikke passer slik som tiltenkt. Dette er med på å øke kundens trygghet da det ikke er noen økonomisk risiko for dem å handle produkter på nettsiden. Det er også enkelt å se når varene er forventet levert hos kundene og om man behøver å betale frakt eller ikke.

8 – Kundekommunikasjon

Inne på nettsiden er det mulig å chatte med Nike 24/7. Det er også mulig å ringe dem. Videre kan man også få opp et kart over sin nærmeste lokale fysiske butikk. Dette er en arena for god kundekommunikasjon, men det var ikke særlig enkelt å finne funksjonen inne på siden. Dette kan derfor bli bedre.

9 – Priser/utmerkelser

Jeg finner ingen informasjon om Nike har vunnet priser eller fått utmerkelser på nettsiden deres.

10 – Konsept og strategi

Konseptet til nettbutikken er tydelig. De ønsker å selge klær til forbrukere, men har et tydelig ønske om å selge treningsklær til aktive mennesker. Det kan virke som at en el av strategien er å motivere folk til å ønske å bli mer sporty og aktive og at nye treningsklær derfor kan være med på å øke deres motivasjon og gjennomføringsevne.

Referanser

https://www.nike.com/no/en/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *