Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering også kalt SEO brukes av virksomheter i dag for å øke synlighet på internett. Det hele går ut på at kunder som søker etter informasjon på internett tilknyttet det din virksomhet tilbyr, enkelt finner frem til nettsiden din når de søker etter ulike ord av relevans. Målet er å komme så høyt opp som mulig på for Google/andre søkemotorer sine søkeresultater slik at de potensielle kundene dine finner nettsiden din raskt, og ikke minst før de finner konkurrentene dine sine sider. Et eksempel på dette er at Finn.no havner øverst i Googles søkemotor (etter alle betalte annonseplasser) fordi det Finn.no driver med i forhold til bilsalg og den dataen Googles søkemotor sitter på tilknyttet bilsalg, gjør at Finn.no anses å være høyst relevant for søkeordet. Dette blir følgelig et konkurransefortrinn for Finn.no når det kommer til bilsalg og det er viktig for bedrifter å ha et bevisst forhold til søkemotoroptimalisering for å ikke miste kunder til konkurrenter med bedre SEO.

Det er stor konkurranse om å være best på søkemotoroptimalisering blant bedrifter fordi det er såpass verdifullt. Dette fordi kundens reise som regel starter med å søke etter informasjon, og dette gjør de ofte ved å benytte seg av søkemotorer som for eksempel Google. Det og ha det beste organiske søket, sikrer at kunder som er ute etter informasjon kan får vurdert det din bedrift tilbyr opp mot konkurrenter, eventuelt gjennomføre en transaksjon med en gang.

Hvordan slå konkurrentene?

Det er flere ting å tenke på for å bli bedre enn våre konkurrenter på søkemotoroptimalisering.

  • Forstå målgruppen: Vi må vite hvilke typer ord og sammensetninger våre potensielle kunder søker etter når de er ute etter et produkt eller tjeneste i den aktuelle kategorien. Forståelsen må relatere seg til om kunden kun søker etter informasjon, er klar for å kjøpe, leter etter et substitutt osv.
  • Nettsiden: Det er viktig at nettsiden fungerer godt og at den brukervennlig for alle besøkende. Dersom den er uoversiktlig og vanskelig for kunden å bruke tar det ikke lang tid før de leter etter andre alternativet.
  • Tillit: Ved å ha en god nettside med en seriøs profil sørger vi for at kunden anser oss som en seriøs aktør i markedet som de kan stole på.

Hvordan søkemotoroptimalisere?

  1. Søkeordanalyse: Dersom vi ikke vet hva kundene våre søker etter når de leter etter produkter eller tjenester i den gitte kategori vil det være umulig å kunne drive med SEO. Det er derfor viktig å gjennomføre en søkeordanalyse for å finne ut av hvilke ord potensielle kunder søker etter når de operer på internett. En slik analyse gjennomføres ved å kartlegge hva bedriften egentlig tilbyr. Videre er det viktig å sørge for at nettsiden inneholder ulike ord som knytter seg til det produktet eller tjeneste som tilbys. Det er ikke alltid like enkelt å tenke på hva kundene søker på når de har behov for noe din bedrift leverer. Google Auto Fill er derfor et nyttig verktøy for å undersøke hvilke ord som oftest søkes på. Google analytics kan også hjelpe deg se hvilke ord forbrukere søker på når de først en inne på nettsiden din. Når disse ordene er determinert er det viktig at disse finnes i tittelen på ulike innlegg/kategorier på nettsiden, i nettsidens URL, i eventuelle ingresser på relevante innlegg og på alle bilder som publiseres på siden.
  2. Teknisk gjennomgang: Når søkeordene er på plass er det viktig at tekniske aspekter ved nettsiden er på plass. Den må være rask, sikker og fungere på alle type enheter som for eksempel nettbrett og mobiltelefoner. Dette sikrer at vi treffer kundens forventninger når de først har landet på nettsiden.
  3. Optimalisering av nettsted: Når kunden først lander på siden er det viktig at disse landingssidene har konkret og relevant innhold i forhold til det forbrukerne er ute etter. Ved hjelp av søkeord analysen kan en bedre beslutte hvilken type innhold som børe publiseres og brukes opp mot den målgruppen vi ønsker å treffe. Essensielt innhold for forbruker må også være enkelt å finne frem til når de først lander på nettsiden.
  4. Deling av innhold: Selv om en nettside har de riktige søkeordene tilknyttet relevante produkter eller tjenester en tilbyr på nettsiden er det fortsatt viktig å produsere relevant innhold tilknyttet søkeordene for å bli favorisert av Googles søkemotor. For eksempel om Finn.no ønsker å forbli nr 1 når man søker etter bilsalg kan er tiltak være å gjennomføre en bruktbil test av de 10 mest kjøpte bilene på sine nettsider for så å publisere et innlegg om denne testen. Dette kan skape engasjement hos forbrukerne, noe som kan resultere i delinger, likes og kommentarer. Dette gjør at internett lenken spres utover nettet i andre kanaler, noe som sikrer at de også får trafikk fra andre steder enn kun Google.

Søkemotoroptimalisering er en viktig oppgave som ikke trenger å koste like mye penger som større markedskampanjer med betalt annonsering. Det organiske søket er verdt mye når vi vet forbrukere ser til internett for å enten starte eller avslutte sin kjøpsprosess. Det er viktig å ha et bevisst forhold til hvordan det fungerer og hvorfor det er viktig å satse på det for å ikke tape potensielle kunder til konkurrenter. Det er ønskelig å unngå situasjoner hvor en mister kunder til konkurrenter som egentlig ikke tilbyr like gode produkter eller tjenester som din egen bedrift kun fordi de ikke fant siden din på nettet.

Referanser:

https://synlighet.no/blogg/hva-er-en-sokeordsanalyse/

https://synlighet.no/blogg/hva-er-seo/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *